Periode 1945-1980

Reeds voor de tweede wereldoorlog werd er in Arnemuiden in verenigingsverband gevoetbald. De A.S.C. (Arnemuidense Sport Club) werd door het uitbreken van de oorlog ontbonden. Op 26 november 1945 werd de voetbalvereniging Arnemuiden opgericht in het kantoortje van "Mieras & Co" in het Tuindorp. Er werd ingeschreven met 1 team. In oktober 1952 werd na wat omzwervingen een nieuw veld in gebruik genomen gesitueerd op de plaats van de huidige accommodatie. De roodgelen deden van meet af aan van zich spreken en menige ereplaats werd in de wacht gesleept. In 1958 werd de 4e klas KNVB (Zuid) ingesteld. In het seizoen 1962-1963 werd via een 3e plaats promotie naar de nieuw te vormen 3e klas afgedwongen. Aan het eind van het eerste jaar in de 3e klas bleken Arnemuiden en SSC ' 55 uit Sprang-Capelle op een gedeelde eerste plaats te zijn geëindigd. In Roosendaal werd de beslissingswedstrijd met 3-2 verloren. Enkele jaren later (in het seizoen 1966-1967) werd via een kampioenschap toch promotie bereikt naar de 2e klas van het zaterdagvoetbal, toen de hoogste klas. De ontwikkeling van de accommodatie had geen gelijke tred gehouden met de prestaties van het vlaggenschip van de vereniging. Na veel zelfwerkzaamheid van de leden werd op 22 juni 1973 een nieuwe kantine in gebruik genomen. De oude kantine was volledig afgeschreven.
Sportief succes volgde voor de v.v. Arnemuiden in het seizoen 1973-1974. Via een 2-0 overwinning op Zwaluwen Vlaardingen werd op de laatste competitiedag zeer verrassend de 2e plaats behaald, een plek die recht gaf op promotie naar de 1e klas. Het verblijf in de 1e klas was niet van lange duur, slechts 1 seizoen.
In de zeventiger jaren ontwikkelde een Arnemuidse jongeling, Jan Poortvliet, zich tot een gerenommeerde kracht in het betaalde voetbal. Uit de jeugd van Arnemuiden en een korte tijd in het eerste elftal stapte hij over naar PSV waar hij de nodige successen boekte. Hij schopte het zelfs tot international en kwam 19 maal uit in Oranje. Hoogtepunt was zijn deelname aan het WK in Argentinië.

Afbeelingen:
Datum media: