Voorlopig niet sporten op kunstgras

Het Middelburgs college van B & W heeft dinsdag 18 oktober besloten dat er voorlopig even niet wordt gesport op de rubber infill kunstgrasvelden van vv Arnemuiden en FC Dauwendaele. De gemeente wil eerst duidelijkheid over de gezondheidsrisico’s.

Vrijdag 14 oktober is er overleg geweest tussen wethouder Chris Simons en bestuursleden van onze vereniging en FC Dauwendaele. Er is de gemeente gevraagd om duidelijkheid te geven in de onzekerheden rondom de rubber infill kunstgrasvelden. Zowel wij als FC Dauwendaele hebben een dergelijk veld in gebruik, de gemeente Middelburg is eigenaar. In het overleg is afgesproken dat de gemeente hierover dinsdag 18 oktober een besluit neemt in het college van B & W. Tot die tijd hanteerden wij de afspraken die de afgelopen periode binnen de vereniging zijn gemaakt en gedeeld met de leden.

Zowel de RIVM als de EHCA (European Chemicals Agency) doen op dit moment onderzoek naar de risico’s van het gebruik van deze velden. De uitkomsten worden eind dit jaar (RIVM) en medio februari 2017 bekendgemaakt. Zolang niet helder is wat de gezondheidsrisico’s zijn, vindt gemeente Middelburg het verstandig even niet te sporten op de velden.

De velden worden met de aanwezige hekken en poorten gesloten. Ook komt er een bord bij met uitleg.

Het afsluiten van de velden heeft gevolgen voor de sport- en verenigingsactiviteiten, denk bijvoorbeeld aan de Ajax Kids Tour maar ook de staat van de natuurgrasvelden aan het einde van de herfst -en winterperiode. Zowel wij, als FC Dauwendaele hebben aangeven dat wij dit, zij het met enige moeite, tijdelijk kunnen opvangen op de overige velden.