VV Arnemuiden is altijd Arnemuiden gebleven

ARNEMUIDEN - Het hadden twaalf prachtige maanden vol activiteiten moeten worden, maar het jubileumjaar van Arnemuiden is in duigen gevallen door de coronacrisis. “Natuurlijk kun je volgend jaar nog iets organiseren, maar ik weet niet of dat zo leuk is. Het moment is dan voorbij”, zegt Klaas van Belzen. Hij maakte deel uit van het team dat zorgde voor het hoogtepunt in het 75-jarige bestaan.

Vraag op het sportpark van de huidige zaterdag-tweedeklasser naar het hoogtepunt in de 75-jarige geschiedenis van de club en negen van de tien leden zullen de bekerwinst in het seizoen 1979-1980 noemen. Klaas van Belzen was linksback in dat team. “Het is een seizoen dat je nooit meer vergeet.” Sterker, hij herinnert zich de weg naar de finale bijna van minuut tot minuut. Kapelle, Nieuwdorp, Rilland, Kozakken Boys, Heerjansdam en Hardenberg legden het allemaal af tegen de rood-gelen. Van Belzen herinnert zich elk detail. “Ik weet nog dat het bloedheet was tijdens die wedstrijd tegen Hardenberg. Er stonden emmers met water langs de kant waarin je je voeten kon afkoelen. Uiteindelijk wonnen we in de verlenging met 4-3. Toen konden we de bekerwinst ruiken”, vertelt Van Belzen.

Eindstrijd
AZVV en Volendam werden daarna verslagen, waarna op het veld van Heerjansdam DOVO in de eindstrijd zijn meerdere moest erkennen in Arnemuiden. “Wat een feest was dat. Rijen met bussen reden weg uit het dorp.” Arnemuiden won met 2-0. “We hadden vooraf al het gevoel dat het niet kon misgaan. Het was een geweldig elftal, allemaal jongens van het dorp. Er stonden vier Van Belzen’s en drie Meerman’s op de lijst. We hadden een perfecte mix van jonge en oude spelers.”

Jeugdliefde
Het elftal viel na het succesjaar uit elkaar, maar veel spelers keerden later op de een of andere manier terug naar hun jeugdliefde. Jaco Moerdijk, die in de eerste jaren van dit millennium deel uitmaakte van een andere succesvolle generatie en nu in het bestuur zit, snapt dat. “We zijn een dorpsclub. Het is een gezellige vereniging waar de onderlinge band sterk is en de derde helft ontzettend belangrijk. We hebben ook een roemrucht verleden. Het mooie is dat de grote prestaties zijn behaald met jongens van het dorp.” Van Belzen is als begeleider nog steeds betrokken. “Ik houd van het spelletje en vind het heerlijk om op het veld te staan.”

Niveau
Volgens hem is er het nodige veranderd. Tegenwoordig stroomt er minder jeugd door en moet de club meer spelers van buiten halen om op niveau te blijven. “Maar Arnemuiden is wel Arnemuiden gebleven. Elke club wil hier winnen. ‘Jullie de historie, wij de punten’, heb ik een tegenstander wel eens horen zeggen.”

Zekerheidje
Hoewel Arnemuiden tegenwoordig in de tweede klasse speelt, komt het publiek nog steeds in grote getale. Het is een zekerheidje in het vissersdorp. “Tussen de eerste en tweede lockdown speelden we tegen Yerseke. We konden maar beperkt publiek toelaten. Het was binnen no time uitverkocht.” Van Belzen vindt het jammer dat het jubileumjaar niet door is kunnen gaan. “Ik mis het voetbal sowieso. Er mag worden getraind natuurlijk, maar zonder competitie is het anders.”

Moerdijk weet nog niet of de club volgend jaar nog wat activiteiten in het kader van het 75-jarig bestaan organiseert. Binnenkort valt er een besluit. Meer informatie: www.vvarnemuiden.nl.

Bron: De internetbode

Door: Eugene de Kok woensdag 2 december 07:53 - 2020